Monday 13 February 2017

PELANCARAN PROGRAM JOM KE SEKOLAH PERINGKAT SEKOLAH 2017

14 Februari 2017 (Selasa): Program Jom Ke Sekolah adalah merupakan program kolaboratif antara Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dan Polis Diraja Malaysia gPDRM) dalam usaha menangani permasalahan disiplin dan salah laku murid. Penglibatan pihak polis dalam kawasan sekolah adalah melalui Pegawai Perhubungan Sekolah (PPS) di semua sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia. Program telah disampaikan oleh SM Alfonso Ak Kassim,  Koperal Detective Gudang Ak Nyala dan Detective Tony Ak Mara.




Rasional:
Komitmen antara pihak KPM melalui peranan sekolah dan pihak PDRM membuktikan keberkesanan kedua-dua pihak dalam usaha penguatkuasaan undang-undang dan mencegah salah laku dalam kalangan murid. Jalinan yang mantap antara kedua-dua pihak dapat memastikan risiko salah laku dalam kalangan konsep sekolah selamat dan Amalan Guru Penyayang. Kehadiran PPS melalui program Jom Ke Sekolah pada awal persekolahan 2017 ini diharapkan akan menjadi medan ke arah membentuk sahsiah murid yang lebih positif.

UCAPAN PN KERDLINE PEPETCHUA MOSS

UCAPAN SM ALFONSO AK KASSIM

PERASMIAN PETI ADUAN

Penyampaian Sijil Penghargaan

Dari kiri : Pn Kerdline Pepetchua Moss, SM Alfonso ak Kassim, Koperal Detective Gudang Ak Nyala dan Detective Tony Ak Mara

Objektif:

1. Mweujudkan hubungan mesra dan kolaboratif yang lebih mantap fi antara pihak sekolah dan pihak PPS.

2. Membantu mencegah salah laku disiplin murid sekolah daripada terlibat dalam kegiatan jenayah dan perlakuan yang menyalahi undang-undang serta tidak bermoral sama ada di dalam atau diluar sekolah.

3. Membugarkan kembali penggunaan Peti Aduan Murid seperti yang telah diarahkan dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bilangan 8 Tahun 2010 KP(BPSH-SPDK)201/005/01/Jld.2(19) bertarikh 29 Julai 2009.



No comments:

Post a Comment